Hledáte-li odpověď na tuto otázku, máte zcela jistě svou představu jak by měla taková hra vypadat. Jste zapálení do možnosti hru stvořit a jejím prostřednictvím se vyjádřit. Už jenom tím splňujete podstatný předpoklad pro to, stát se profesionálním gamedesignerem. V následujících řádcích si povíme, co ještě si tahle profese žádá, dá-li se takový obor studovat nebo o způsobech prvního vklouznutí do herního průmyslu.
Navrhuj hry!
Pokud jsi za poslední měsíc nevymýšlel hru, a tím nemyslým jenom ty počítačové, asi nebude něco v pořádku. Pravidelná tvorba her je to nejdůležitější pro práci game designera. Můžete pro své přátele připravit stolní hru, můžete si jít s kamarádem zahrát tenis podle upravených pravidel, prostě cokoliv. Samozřejmě potřebujete i praxi v tvorbě videoher. K tomu musíte najít nástroj, díky jehož pomocí dostanou vaše nápady na hru skutečných rozměrů. Prostřednictvím moddingu nebo softwaru umožňujících tvorbu jednoduchých her se stanete svým vlastním vývojovým týmem. Připravíte si design dokument a na jeho základě hru vyhotovíte. Je mi jasné, že spousta z Vás by namítla, že se do tvorby může pustit okamžitě. Nesmíte však zapomenout, že DD je to, co se má stát výsledkem Vaší práce. Brzy příjdete na to, kolik jste si toho v návrhu nevysvětlili a kolik věcí musíte domýšlet on-fly.
Studujte cizí jazyk, nejlépe angličtinu
Než se pustím do jakýchkoliv slov, která se mi derou na jazyk, musím upozornit na cizí jazyky, na jejichž středně pokročilé úrovni se dělí zrno od plev. Pokud nemáte namířeno přímo k vysněnému vývojářskému týmu v zemi, hovořící jiným jazykem, který ovládáte na středně pokročilé úrovni, nezbývá, než doporučit angličtinu. Podstatná většina komunikace na mezinárodní úrovni dnes probíhá právě jejím prostřednictvím. Samotný design dokument, podle kterého hra vznikne pak bývá v angličtině vůbec nejčastěji.
Level design a skriptování
Je pravděpodobné, že se svým výtvorem a dokumentací zaujmete studio, které oslovíte, spíše jako level designer. Sice Vás čeká skriptování na úrovni dříve použitého nástroje, vklouznete však do nádherného období. Den co den budete za pomoci funkcí poskytnutých enginem designovat to, co bude v konečném důsledku předloženo jako herní náplň. Rozmístění objektů ve scéně, taskování, interaktivita, implementace a ladění herních mechanik – to budou vaše hlavní výzvy. V rámci designu se stanete bezprostředním pojítkem mezi hrou a hráčovým prožitkem. Level Design je atraktivní profese, která toho zahrnuje skutečně mnoho. Má-li se stát jen mezistanicí ke game designu, je tou nejlepší. Jednak nasajete specifickou atmosféru z prostředí vývojového týmu, hlavně se pak ale dostanete do přímé konfrontace s DD, podle kterého jste vázáni postupovat. Herní designer, který si prošel konkrétními problémy jako level designer, dobře ví, co od svého týmu čekat a daleko efektivněji s ním pak dokáže pracovat.
Studovat game design?
Možná už jste zaslechli všeobecně rozšířenou fámu říkající, že vysokých škol nabízejících tento obor je spousta. Při bližším zkoumání ale záhy zjistíte, že pod pojmem „video game design“ se často schovává grafika a animace. Tedy ano, obor pod tímto názvem skutečně existuje, se samotným navrhováním her či dokonce psaní DD však povětšinou nemá vůbec nic společného. Netvrdím, školy (potažmo kurzy) neexistují, jen jich je hodně málo a bývají převážně až za velkou louží. Věnovat se jim chci v některém z příštích článků.
Čím můžete začít určitě hned je samostudium. Literatury existuje spoustu – pochopitelně v angličtině. Můžete číst na netu nebo si objednat domů knihu, čmárat do ní, podtrhávat atd.
Nekopírujte celky, kombinujte
Určitě doporučuji vyhledat si forum sdružující designery. Najdete odpovědi na spoustu svých otázek a naopak zjistíte, že i profesionální designer se dokáže ocitnout na mrtvém bodě a potřebuje „rozhřešení“, zejména pak váhá-li mezi dvěma řešeními a nedokáže se pro jedno rozhodnout. Účastněte se pravidelných soutěží pořádaných pro game designery. Nechte se inspirovat a nekopírujte celky, kombinujte jen osvědčené metodiky. Nezapomínejte, že přespřílišná originalita vývojářům v dnešní době nejde pod vousy. Připravte se, že často uslyšíte „podívej se, jak to dělají v ….“
Specializujte se
Ve velkých vývojářských společnostech zaměstnávají více game designerů najednou. Masivní AAA titul dokáže obsahovat tolik mechanik, textů a postav, že je nutné design přerozdělit a nechat jednoho vedoucího game designera dohlížet na výsledky prací ostatních. Je psaní příběhu Vaši silnou stránkou? Věnujte ji zvýšenou pozornost a přednostně rozvíjejte (zapište se například na kurz kreativního psaní).
Víte, do čeho jdete?
Ač se to na první pohled nezdá, game design je hodně tvrdá řehole. Pominu-li tradiční kudly v zádech a klacky pod nohama, nutno zmínit, že projekt, na kterém budete pracovat Vás naprosto obere o volný čas. Nejen že nemůžete usnout, protože myšlenkami jste u nevyřešeného problému, čeká Vás také reportování, oficiální komunikace s distributorem, producenty atd atd. Čekají Vás časy, kdy do Vám uprostřed vývoje někdo do pěkně postaveného designu šťouchne klacíkem (protože prostě smí a má k tomu kompetence), a vy rychle musíte naklánějící se „domeček z karet“ podpírat, aby se nezbortil. Game design je nádherná profese a kapsle s instatním stressem.
Eso v rukávu
Jedinečný a silný koncept se lehce stane Vaším esem v rukávu. Myšlenka, které věříte ze všeho nejvíc, vysněná hra, Vaše dítě. Potkáte-li ty správné lidi ve správnou dobu, nemůžete s takovou kartou prohrát, ba co víc – může vás katapultovat mezi nejvyhledávanější designery planety. Na druhou stranu, ukázat eso nesprávnému týmu se nemusí vůbec vyplatit. Dejte na svůj instinkt, buďte rozvážní a nikam nespěchejte.
Těžko na cvičišti, ….
Pečlivě si prostudujte materiály o zařízení, na které Váš budoucí zaměstnavatel hry dělá a samozřejmě si zahrajte jeho minulé tituly. Měli byste vědět, co si smíte dovolit a co ne. Budete-li kontaktovat zahraniční vývojáře a zaujmete svým portfoliem či nápady, připravte se, že Vám zavolají. Nedávno mi jeden můj kolega vyprávěl o tařka hodinovém telefonátu, během kterého na něj pršely otázky „jak bys řešil tu či onu situaci?“ a on je musel řešit z první.
Pokud je game design Vaším snem, jděte za ním. Jediná překážka stojící Vám v cestě je nedostatek vůle a trpělivosti.