Games People Play
Eric Berne
překlad: Gabriela Nová
čeština, 200 stran
Hodnocení: 10/10
Eric Berne je legendou světové psychiatrie a autorem transakční analýzy – nástroje umožňujícího detailní rozbor sociální interakce. V tomto jeho díle vydaném v roce 1964 úspěšně váže na Huizingův odkaz a podrobuje fenomén hraní dalšímu rozboru, tentokráte z hlediska psychiatrie. Hry jsou podle jeho názoru prostředkem k léčení psychiky. A protože člověk ví, že život v úzkosti či jiném strádání ústí v nemocné tělo, neustále podvědomě hraje hry, aby se léčil. Těmito hrami se rozumí sociální transakce nebo chcete-li interakce mezi lidmi. Podle toho jak člověk v té či oné situaci jedná, transakční analýza rozpoznává, která třetina jeho ega hovoří. Je to buď dítě, rodič nebo dospělý. Hry, na jejichž rozbor v knize narazíte, mají nejrůznější povahu, přesto je všechny dobře znáte. Hra s ohněm, Hra na kravál, Hra na alkoholika, Hra na perverzi, Hra „Myslím to s vámi dobře“… Život je zkrátka hra. Jaký budete hráč už je jen na vás. Český překlad od Gabriely Nové je velmi povedený.
Kniha pro developera tak nějak nepodstatná. Pokud není fanouškem sociologie nebo psychologie. Slovo „hra“ se tu používá/zneužívá v dost odlišném mínění něž jak se aplikuje z hlediska herních studií. Text je to fascinující, ale ve snažení o lepší hru/videohru mě vůbec nikam neposunul.
Z hlediska obecné herní teorie nevidím mezi hrami uváděné v knize a interaktivními díly tvořenými designery mnoho rozdílů. K určitým podnětům lidé zkrátka přistupují jednotným způsobem. Vyprovokovat k „nepodstatné“ interakci se nechá většinou neopsychický stav ega právě díky přemíře zvědavosti. Uznávám, že shodu není jednoduché vidět. Pomocnou ruku nabídne Homo Ludens od Huizingy a Man, Games and Play od Calloise. Díky za komentář.
Knihu jsem kdysi četl a dělal na ní i seminárku. Je zajímavé vědět, že lidé občas dělají docela divné věci ne proto, že by byli divní, ale protože v nich takhle fungují nějaké vnitřní mechanismy x). Doporučuji všem nerdům i sociálním ufonům jako jsem já x).