K výzvám jsem si toho řekli v předchozím článku poměrně dost. Nakousli jsme i fakt, že ruku v ruce s nimi jde i systém odměn. Obojí hráče motivuje k setrvání ve hře. Klíčem k úspěchu je mezi těmito motivačními prvky zachovat rovnováhu. Teď, když už znáte způsoby, jakými se vytváří a kombinují, stane se pro vás vyvažování posledním krůčkem k tomu, abyste ovládli celou techniku úplně.

Game design se dá těžko vymezit pravidly, spíše doporučeními. Způsobů, jakými dosáhnout kvality totiž existuje mnoho a každý návrhář si časem najde svůj vlastní. Proto předlohu, kterou používám k balancování a kterou vám teď nastíním, chápejte pouze jako pomůcku.

Celá věc funguje velice jednoduše. Vycházíme z předpokladu, že v momentu, kdy se hráč nudí, opouští naší hru. Motivační prvky proto řadíme do kategorií, které zaručují udržení jeho pozornosti.

Instatní

Představuje soubor výzev, které hráč řeší nejčastěji a musí se s jejich hrozbou nebo přímo plněním potýkat nejčastěji. Střílet co se hne, získat míč, udržet auto na silnici, poodhalit zakrytou část světa, vyhýbat se oštěpům atd. Přestože instantní motivační prvky jsou skvělým hnacím motorem, vzhledem k jejich klíčové povaze je třeba s jejich počtem jednat opatrně. Důležité upozornění: s přibývajícím počtem instantních výzev na jeden herní mód klesá hráčova schopnost řešit je. Dvě jsou dobrý počet.

Obsahové

Sem patří výzvy dlouhodobějšího charakteru. Jejich plnění ne nutně, ale často vychází z instantních v podobě jakýchsi „checkpointů“. Abych byl opět konkrétní, jde například o drobné questy, přidružené úkoly, jednotlivé mise, jednoduché multiplayerové módy, levely, také ale o získání extra života za nasbírané body, speciální schopnosti uvolněné po nabití indikátoru atd. Za předpokladu, že si nastavíme horní hranici souběžně probíhajících centrálních výzev a pohlídáme si, abychom ji markantně nepřekročili, je jen na nás kolik jich do celé hry zahrneme. Pomáhají definovat délku třetí a poslední kategorie, tj. modulárních motivačních prvků.

Modulární

Nejvýše položenými výzvami jsou ty modulární. Jednotlivé funkční kusy v podobě herních mechanik a výzev zapojíte do jednoho celku. Příkladem budiž mód kariéry, pohárové soutěže atd. Každá taková výzva násobena dvěma předchozími typy znatelně protáhne celkovou hrací dobu. Vzhledem k tomu, že je složena z ověřených prvků, jejichž různé kombinace si vzájemně neškodí, je její tvorba poměrně jednoduchá a svádí k mnohonásobnému použití. Modulární výzvy jsou pro některé hry žádoucí (např. sportovní tituly), často se však setkáme s takovými, které se bez nich úplně obejdou.

Komentáře jsou uzavřeny.