Plánujete v dohledné době oslovit nějakého developera a ucházet se u něj o pozici game designera? Pak se možná díváte na pavučinou potažené portfolio nebo životopis a přemýšlíte, jak se s jeho pomocí co nejlépe prezentovat. Upřímně, klasické CVčko vám při dotazu na kreativní pozici příliš nepomůže. Grafici, zvukaři, hudebníci, sochaři, malíři, kameramané, ti všichni musí namísto pouhého tvrzení či výčtu praxe nějakým způsobem předvést co umí. Game designerovo portfolio se skládá ze tří základních částí: Motivačního dopisu, resumé, a ukázek prací.
Zvolte si formu prezentace a ukažte kreativitu

Ideální je kombinovat hmotnou a elektronickou formu. Protože portfolio obecně uceluje text, grafiku a přílohy různého typu, mívá nejčastěji podobu webové stránky či powerpointí prezentace. Pokud je součástí vašeho portfolia i desková hra, pravděpodobně jí budete muset fyzicky přinést s sebou na pohovor.

Nezapomeňte, že jako game designeři jste tvůrci něčeho, čemu se říká experience. To se musí bezpodmínečně odrazit v celém portfoliu. Se sterilním černobílým dokumentem díru do světa rozhodně neuděláte. Snadno se ztratí v záplavě ostatních. Vaše musí být zcela výjímečné. Kolega mi jednou vyprávěl příhodu o copywriterovi, který vměstnal své portfolio do malé krabičky od cigaret. Uvnitř byla přehledná kartotéka utvořená z malých papírků a na každém byla nějaká ukázka jeho práce (slogany, reklamní texty, slovní hříčky) nebo kus jeho resumé. Tuhle krabičku poslal jako své portfolio do reklamní agentury a světe div se, dostal kontrakt.

Co tím chci naznačit je zřejmé. Portfolio game designera je jeho jedinečnou možností jak prezentovat svou schopnost tvorby zážitku pomocí interakce, videa, grafiky, zvuků a hudby. Vezměte v úvahu, že člověk mající na starosti postoupení vaší obchodní nabídky dalšímu řízení mu bude ochoten věnovat jen několik málo minut. Připravit krátkou interaktivní podívanou, která dokáže zaujmout a podržet si konzumenta by pro vás nemělo být nic nového. Vždyť podobným způsobem se snažíte zamezit tomu, aby vaše hra nebyla odinstalována po pěti minutách hraní. Nabízí se hned několik možností, jak vdechnout svému portfoliu nový život.

Téma – Proč nepojmout celou prezentaci z hlediska estetiky jako virtuální procházku po vesmírné stanici, jako město duchů v Arizoně, noc v domě hrůzy nebo jako pokoj adolescentního hráče? Jsou to sice extrémní příklady, ale dokud jsou všechny základní informace o vás a vaší práci dostatečně na očích, mohou i taková témata parádně fungovat.

Herní mechaniky – Game designer, který dokáže do svého portfolia integrovat fungující mechaniky tak přímo prokáže svou výjímečnou schopnost s nimi pracovat. Nemám tím na mysli zrovna skartované dvouset stránkové gdd, které prohlásíte za puzzle, ale spíše jednoduchý rébus napříč celou prezentací nebo dodatečné informace (odkaz na váš článek na Gamasutře) ukryté za nakřivo visícím obrazem na zdi. Zkrátka výzvy a odměny.

——————————————————————————————————————-

Struktura portfolia

Motivační dopis
Velmi dobře napsaný a krátký motivační dopis by měl popsat váš vztah ke hrám a game designu. Proč jste si vybrali zrovna tenhle obor a proč si myslíte, že máte na to být v něm výjímečný? Nepokoušejte se nacpat do dopisu co nejvíce superlativů. Na druhou stranu pokud jste dosáhli nějakého významného úspěchu, neváhejte ho tu zmínit. Hlavně se zde zamyslete se nad tím co vás žene vpřed.

Resumé
Je stručné shrnutí toho, kým jste a jaké máte zkušenosti. V podstatě jde o zkrácené cv. Uvedete sem dosažené vzdělání, prodělané kurzy a workshopy, získaná ocenění a projekty, na kterých jste pracovali. Resumé musí být hlavně krátké a úderné! Rozhodněte sami, které informace z vašeho původního cvčka jsou natolik hodnotné, abyste se promítli do resumé, a které zde naopak nemá cenu zmiňovat (např. koníčky, ŘP, základní školu atd). Pro resumé se někdy používá slovíčko „abstract“. Já osobně „abstract“ používám pouze u konceptů a design dokumentů na místo „game overview“.

Hra
Je jasné, že musíte předvést svou schopnost navrhnout a realizovat zábavnou hru. Pokud k tomu nedokážete využít třeba Game maker, Flash nebo jiný nástroj, můžete předložit karetní nebo deskovou hru. Nezapomeňte k video hře připojit kompletní designovou dokumentaci a k deskové zase popis, pravidla a herní sadu (karty, kostky, figurky, hrací plán…)

Level
Cit pro pro práci s prostorem při navrhování herních světů a dávkováním challengí dokážete jenom tak, že postavíte level. Nejsnáze MODováním existujících her. Umožní vám to třeba  Little Big Planet, Arma 2, CoD: Black Ops, Counter Strike nebo Far Cry… Více o MODování her se dozvíte zde.

Ukázky dalšího typu
Skládáte hudbu či amatérsky zvukaříte? Umíte kreslit artworky či modelovat a texturovat? Vyberte ty nejlepší počiny a předveďte je. Designer se širokým spektrem dovedností je vždycky cennější úlovek.

——————————————————————————————————————-

Tady je pár náhodně vybraných ukázek webových portfolií game designerů:
Grant Robinson, Ray Guo, Sam Kaplan, Joseph DiFrancisco, Peter Groeneweg, Kelly Shipman
Zkuste si vygooglit další a schválně se vžijte do role hlavního designera, který si vybírá posily pro svůj tým. Jaké portfolio na vás zapůsobilo nejvíc? Proč?

Určitě si také přečtěte, co na svém blogu o portfoliu píše veteránka Brenda Brathwaite. Je to dobré čtení.

Zanechej komentář

K zanechání komentáře ke článku musíte být přihlášen. Přihlásit »