Nebudu začínat úvodem ve stylu „kde se rodil nápad na knihu“, neboť tuto část detailně popisuji v první kapitole knihy samotné. Začnu tedy tam, kde kniha končí – vydáním – a rozeberu jednotlivé doprovodné aktivity, které vydání knihy provázely.

Soutěž Vize 2030

Soutěž jsem koncipoval hlavně jako takovou rešerši či zkoušku toho, co vývojáři a lidé kolem her v ČR dokáží vymyslet. Finanční náklady prakticky nulové (hlavní cenou bylo zveřejnění článku v knize, tj. jen mírně navýšená cena za tisk / kus), související práce kreativní a zajímavá (výběr vítězné povídky z došlých příspěvků) a výsledkem je líbivá krátká sci-fi povídka. Jaksi vedlejším marketingovým produktem byla samozřejmě propagace a zviditelnění knihy samotné, neboť každá doprovodná akce hlouběji zarývá „brand“ Game Industry do povědomí českého čtenáře, hráče, vývojáře i potenciálního sponzora.

Křest knihy aneb VIP párty ku příležitosti vydání

Tato akce se skutečně povedla, dokonce mohu říci, že předčila má očekávání – zejména co se dorazivších osobností týče. Více je v samostatném článku (třeba na FreeGame.cz) či ve fotogalerii, ale stručně řečeno: přišla řada známých předních českých vývojářů i žurnalistů, včetně manažerů některých studií i reklamních a filmových agentur a nechybělo několik hostů ze zahraničí. Mimo jiné dorazil i můj (tehdy nadcházející, nyní současný) zaměstnavatel Marek Rosa z Keen Software House, který mi nabídl práci na svém projektu Miner Wars 2081 (www.minerwars.com).

Zdá se, že i program se líbil – nebylo mnoho zbytečných slavnostních řečí (tuším vyrušil jsem volnou zábavu na nějakých 20 minut krátkých ohlédnutím za projektem a vznešením holdu spoluautorům knihy) a dramaturgie večera byla poměrně pestrá: UV-lightshow v podání Tomáše Kinzla ze skupiny Firelovers, tombola o hodnotné ceny (knihy, rozličné PC hry, trička), slavnostní přípitek a nějaké to občerstvení zdarma a v neposlední řadě progressive trance (taneční elektronický styl) párty v režii našeho DJ Ondřeje Psyly.

Mimochodem, na akci dorazilo i pár sličných dívek a půvabných žen, což považuji vzhledem k oborově specifickému genderovému rozvrstvení za velký úspěch. Z žen-vývojářek to byla tuším jen Markéta Táborská z Pixalon Studios, ale jinak celkově na nějakých 50 mužských účastníků připadnulo asi 10 příslušnic něžného pohlaví, což mi přijde docela dobrý poměr – byť pro příště bych jej zkusil ještě trochu posunout směrem k vyrovnanosti (ale nevím, zda by to šlo řešit jinak než přes kompars nebo hostesky Wink).

Soutěž o ceny za více než 14 000 Kč

Ceny do soutěže věnovaly veskrze ty samé týmy a firmy, které přispěly na samotné vydání knihy. V čele celé škály lákavých dárků tak byla nadupaná grafárna N570GTX ? Ti od firmy NVidia, dále pak 10 x hra Familly Farm od týmu Hammerware.cz, 5 x vstupné na konferenci GDS od Českých Her , kniha a karty The Art of Game Design od Jesse Schella (podepsané autorem!) a mikina a trička od firem NVidia a Disney Mobile.

Soutěžní otázky byly poměrně tvrdé, člověk tedy musel mít buď dobrý přehled o herní scéně a její historii, nebo musel pečlivě „googlovat“. Nakonec jsme tedy výherce (rozdělené na hráče a vývojáře – pro každou skupinu jiná škála cen) losovali ze 315 došlých správných odpovědí v přímém přenosu pořadu Indian TV (http://www.zing.cz/indian/porad/indian-104-203). Vzhledem k tomu, že se mi při losování (ano, i v dnešní digitální době někdo stále losuje lístečky z klobouku) popletly dvě hromádky účastníků (hráči/vývojáři) dohromady, došlo v přímém přenosu k velice úsměvným faux pas, která se dočkala řady překvapených komentářů na online chatu pořadu a v jednu chvíli propukla v neudržitelný nával smajlíků tamtéž. Ponaučení pro příště – nelosovat v přímém přenosu nebo přejít na jinou metodu losování, při které se zkrátka nedá zazmatkovat a poplést výherce (a ceny) dohromady. Nakonec vše dopadlo dobře, diváci byli (zdá se) velice příjemně pobaveni naší spontaneitou při „on-air“ řešení vzniklých trapasů, ohlasy byly dobré, návštěvnost webu Game Industry znatelně vzrostla a ke všem účastníkům se nakonec dostaly ty ceny, které měly.

Ještě před samotným závěrem jsem si dovolil uvést krátký rozhovor (a fotku) z osobního předání hlavní ceny (tj. té grafiky + trička od NVidie) Adamu Škvorovi. Mimochodem, tenhle klučina mi neuvěřitelně zvednul náladu na celý zbytek dne, když mi „výměnou“ za hlavní cenu (aniž bych si domluvil předem nějaké úplatky nebo jej znal) koupil láhev pořádné medoviny – poděkování za mé starší hry, které se Adamovi líbily (zejména textové RPG Crypta z roku 2004). Takže vážení, pokud někdy něco v nějaké soutěži vyhrajete a chcete udělat pořadatelům opravdu velkou radost – kupte jim malý dárek, nejlépe v návaznosti na nějaké dřívější projekty (pokud se jedná o herní vývojáře), vybočíte tím z mainstreamu a zaryjete se jim tím mile do paměti.

—————————————————————————

Rozhovor s Adamem Škvorem
(výherce hlavní ceny v soutěži – grafika od NVidie)

Jak/odkud jsi se o soutěži dozvěděl?
O soutěži jsem se dozvěděl na Zing.cz.

Znal jsi knížku Game Industry či některé mé hry již před soutěží nebo jsi na ně narazil díky soutěži?
O knize Game Industry jsem slyšel již před soutěží a poté, co jsem si zjistil pár informací, jsem si jí i pořídil. Z tvých her znám hlavně Cryptu, která mi umožnila ve škole přežít mnoho nudných hodin.

Máš z výhry radost? Hodila se ti zrovna grafika do PC sestavy nebo jí spíš půjdeš střelit někam do bazaru?
Z výhry samozřejmě radost mám. A jakou! Sestavuji nové PC, a tak ho tato grafika posune o třídu výš. O takovém dělu se mi ani nesnilo.

Zajímáš se i o vývoj her? Zkoušel jsi někdy něco vytvořit, ať již PC hru či mod nebo třeba dobrodružství v Dračím Doupěti?
O vývoj her se zajímám, ale zatím spíš na teoretické úrovni. Jinak místy dělám mody v Construction Setu pro The Elder Scrolls a momentálně překládám i tutoriál pro tento program na stránkách Skyrim.4fan.cz. Dračák s kamarády samozřejmě hrajeme a v roli pána jeskyně jsem se už párkrát ocitl. Rád bych se ale někdy k vývoji her dostal i na profesionálnější úrovni. Na počítači hraji většinou to, co mi přijde pod ruku a alespoň někdo mi to doporučí, nejraději mám asi RPG a FPS a nepohrdnu ani dobrou adventurou jako je Penumbra nebo Portal.

Jaké herní žánry jsou ti nejblíže? A máš nějaké oblíbené vývojářské studio?
Z vývojářských studií u mě stále vede Bethesda se sérií The Elder Scrolls a Valve se sérií Half-Life a to i přes to, že neumí počítat do tří Smile.

Chtěl bys něco vzkázat čtenářům knihy či účastníkům soutěže?
Chtěl bych vzkázat lidem, co brblají, že nikdy nic nevyhrají a přitom se do ničeho nepřihlásí, ať nejsou líní a něco zkusí. Já také do nedávna jen brblal.

—————————————————————————

Ekonomické shrnutí
Kniha se nám už (bohudík) před obdobím letních dovolených zaplatila, ostatně velká část nákladů byla uhrazena již před samotným vydáním díky našim sponzorům a inzerentům, jmenovitě činily sponzorské dary v souhrnu 49 600 Kč a pomohly zaplatit autorské honoráře a část nákladů na tisk. Aktuálně (k prodejnosti do 31.10. 2011) jsme udali přes 370 kusů, z toho rovných 225 přes knižní sítě (tj. knihkupectví NeoLuxor, Kanzelsberger a další). Kniha byla vydána v nákladu 835 kusů s plánem, že od vydání 12.5. 2011 by se do konce kalendářního roku měla prodat zhruba polovina nákladu (tj. 400 kusů), což dle aktuálních statistik vypadá více nežli reálně. Po počátečním boomu při vydání se nyní každý měsíc prodává kolem 20ti-30ti kusů.

Potěšujícím faktem je též skutečnost, že velký (leč neodhadnutelný) počet lidí knihu zná či o ní alespoň slyšel – samozřejmě zejména lidé z branže obecně, ale též náhodní programátoři a lidé kolem IT mi již při náhodném rozhovoru říkali, zda (asi podle profilové fotky) nejsem náhodou editor té nové knihy o PC hrách. Milé.

Další zajímavostí je, že se nedávno mně a Martinu Procházkovi (spoluautor knihy, člen České Hry o.s. a CEO Hammerware.cz) ozval předseda Jednoty školských informatiků Petr Naske, zda nechceme spolupracovat na kurzu Vzdělávací technologie pro 21. století určeného pro české učitele informatiky. Zdá se tedy, že kniha si sama našla cestu i mimo herní vývojáře a skalní příznivce, což jsme si skrytě přáli.

Co bude dál?

Dostaly se ke mně zvěsti, že prý již připravuji další ročník knihy. Pravdy je na tom nemálo, skutečně mám již v hlavě koncepci druhého dílu a jedním z jeho prvních stavebních kamenů je právě tento článek, který pomyslně uzavírá ročník předchozí. Pokud nám bude štěstí přát a podaří se opět sehnat sponzory (opět výměnou za úhlednou reklamu/grafiku v knize), můžeme se všichni těšit na pokračování, které by mělo v rozsahu i poutavosti témat překonat svého předchůdce – neboť již teď máme v rukávu zajímavé nové osobnosti (ovšem spolupráce samozřejmě primárně bude s veterány předchozího dílu) a nová témata. Coming soon!

Ač již jsem tak na několika místech učinil, udělám tak i zde a děkuji tímto všem spolupracovníkům na knize i všem jejím sponzorům, bez jejichž podpory by projekt nebyl realizovatelný – rozhodně ne v takové míře. Děkuji též všem, kteří se zapojili nejen do knihy samotné, ale i do souvisejících projektů (dvou soutěží a křestu-párty), ať již svou prací, finačními prostředky či kreativními nápady. Brzy dám na příslušných místech (fórum Č-H, web projektu Game Industry, facebooková
skupina) echo k dalšímu postupu v projektu a s nabídkou spolupráce na dalším díle.

Jan Jirkovský
šéfredaktor Game Industry
www.game-industry.cz

Zanechej komentář

K zanechání komentáře ke článku musíte být přihlášen. Přihlásit »