Před pár dny jsem slíbil malé překvapení a tady je: Mám pro vás krátký report z Moscone Center v San Franciscu, kde minulý týden proběhlo celosvětové sektání herních vývojářů a fanoušků her – Game Design Conference 2010. Akce krátkým zahájením odstartovala už v pondělí, ale to jsem teprve seděl v letadle, které se těsně před přistáním za obrovské rány a záblesku otřáslo, aby nám, cestujícím, po dvaceti vteřinách hrobového ticha znuděný hlas letušky oznámil zprávu, kterou bylo možné si vyložit všelijak: „Klid. Bacil do nás blesk. Za chvíli jsme dole.“ Z pracovních důvodů jsem musel uprostřed týdne odletět směr LA, ale jak jsem slyšel od lidí, kteří v San Franciscu zůstali až do konce akce, o nic zásadního jsem nepřišel. Nejlépe hodnocenými dny GDCčka bývaly často úterý a středa, a právě těmto dvěma dnům se budeme věnovat. Pojďme se tedy podívat jaké to letos v Moscone Center bylo.
Moscone Center je opravdové monstrum. Jde o obrovský komplex s nespočtem výstavních prostor, společenských a konferenčních sálů. Z venčí se tváří jako tři oddělené budovy, ty jsou však ve skutečnosti spojeny dalšími chodbami a místnostmi v podzemí. Sotva jsem u vchodu potvrdil svou registraci, vyfasoval jsem tašku GDC10 (až se vrátím do Prahy, stane se z ní taška nákupní defaultní) naplněnou spoustou materiálů, z nichž většinu tvořily letáky s obrovským nápisem: „we’re hiring!“. GDC bylo tradičně nejen o přednáškách a workshopech, ale také o navazování přátelských a obchodních kontaktů. V tašce dále nechyběl program akce formátu A4 o 150 stranách (!), časopis Game developer a hrouda nejrůznějších reklamních lístků.
Spokojen hmotností daru (vždyť jsem čech) jsem vykročil k eskalátorům, které mě pod obrovskou plachtou Nintenda s nápisem: „I want you to create games!“ svezly do útrob podzemních prostor. Tady začalo mé malé dobrodružství. Přestože jsem si chtěl původně nejdřív prohlédnout celé Moscone Centre, zjistil jsem, že se právě rozbíhá celodenní tutorial Evana Skolnicke na téma: „Learn Better Game Writing in a Day“ (nauč se psát lepší příběhy pro hry za den), takže jsem se rozběhl směrem k sálu 303 v jižní hale. Dorazil jsem akorát včas. Místnost byla osazena množstvím kulatých stolů, u kterých se mačkali studenti a herní designeři nejrůznějších firem a tvořili týmy. Co stůl to tým. Mé bystré oko zahlédlo volnou židli u stolu hned naproti řečníkovi, takže jsem tam bez váhání dlouhými kroky vyrazil. Tým mě mile přijal. Hned jsme si začali povídat, a to tak horlivě, že nás musel umlčet až řečník soustředěným pohledem Kratose. Evan Skolnick nás nicméně velice brzy přesvědčil o tom, že je opravdu člověk na svém místě, ví, o čem mluví a ví jak zacházet s publikem. Tutoriál to byl opravdu fantastický a až si zpracuji poznámky, určitě se tu s Vámi o jeho obsah podělím.
Přestávku na oběd jsem využil k prozkoumání prostor Moscone centre. Kolem mě proudily davy lidí a já si atmosféru neskutečně užíval. Okouknul jsem stánky Gamasutry a Gamecareerguide, zašel jsem do provizorního knihupectví (vidět tolik knih o game designu pohromadě bylo vzrušující i frustrující zároveň – nejraději bych si je odvezl všechny!), podíval se na nové 3D technologie a než jsem se nadál, skončil jsem na Workshopu pro game designery. V tu chvíli začalo totální peklo, protože jsem začal přebíhat mezi dvěma současně běžícími akcemi, což mi vydrželo po oba dny. Na worskshopech se pracovalo opět v týmech, což se ukázalo jako skvělá věc a velká zábava. Workshop trval vždy hodinu, takže v momentě, kdy Evan během svého působivého tutoriálu vyhlásil přestávku nebo videoprojekci, už jsem letěl na workshop. Jakmile skončil, šup zpátky na tutoriál. Naštěstí pomohla vyšší moc a tyhle přechody mi vždycky vycházely tak, že jsem o nic moc nepřišel. Teda kromě jídla – což mi došlo až cestou na hotel.
Následující den už jsem byl obezřetnější. Věnoval jsem jej takřka celý game design workshopům, i když po obědě, který jsem si tentorkát dopřál (šestnáctidolarové nic s hořčicí) jsem zase trošku šlápnul na plyn a dával chvíli dvě souběžné věci. Poslechl jsem si skvělou přednášku o level designu a prototypování.
GDC bude v průběhu tohoto roku pořádána ještě třikrát, a to v Kanadě, Německu a Číně. Německo je lákavé.
Včera jsem si tu v LA povídal s kolegou, který se workshopů účastnil také, užil si je a říkal, že je možné, že je příští rok povede. Zároveň se mě ptal jestli něco takového pořádám pro designery v čechách a když jsem řekl, že ne, zeptal se proč a já pro něj nemohl najít odpověď. Dnes nad tím přemýšlím ještě intenzivněji. Dáme si letní designerský kepm? Co říkáte?