Game design je proces vytváření herního obsahu a herních mechanik. Zatímco herní obsah bývá volným odrazem návrhářova subjektivního vnímaní herního světa, balancování herních mechanik pro vytvoření optimální hratelnosti je složitější záležitostí. Představte si, že před Vámi leží hromada různě velikých zubatých koleček, pérek a klínků, které do sebe máte zapojit tak, aby vzniknuvší mechanismus nejen fungoval, ale zároveň byl co nejvýkonjší. „Mám použít spíš malý kolečka, velký kolečka nebo mám mezi nima hledat ideální poměr? Nemám to rovnou roztřískat kladivem? Mám, že jo?!“ I zkušenější borci otevřou manuál. Game Design Patterns představují soubory návrhářských pravidel, rad a poznatků, které balancují a rozvíjí herní mechaniky jádra Vašeho projektu.

Patterny se věnují obecným problémům, kterými hratelnost trpí, snaží se navrhnout jejich řešení, způsob implementace a upozornit na různá úskalí. Jsou dokumentovány a publikovány lidmi, kteří mají s balancováním gameplay letité zkušenosti a jsou ochotni se o ně podělit. Centrální databázi globálně uznávaných game design patternů však budete hledat marně. Co designer, to názor.  Pravda, před lety se pánové Holopainen a Bjork pokoušeli sjednotit patterny na gamedesignpatterns.org, ale když zjistili, že to nikoho nezajímá, projekt pustili k vodě. S čím se tedy ztotožníte a s čím ne, to záleží jen na Vás.

Jediný česky psaný pattern, na který jsem narazil se jmenuje „Keep it complex and simple„, vychází z obecného návrhového vzoru a na svědomí ho má Milan Jirkovský. Všimněte si struktury patternu. Popisuje problém, nabízí řešení a způsob implementace, upozorňuje na možné kontraindikace a závěrem udává příklady.

Další příklady návrhových vzorů (tentokrát už ale v angličtině) najdete tady. Velice známá je také publikace s výmluvným názvem „Game Design Patterns“ od zmiňované finsko-švédské dvojice designerů Jussi Holopainena a Steffana Bjorka. Určitě se vám podaří vygooglit si jí v PDF. Přímý link uvádět nebudu, protože mám pocit, že se stále prodává v knižní podobě. Další informace se dají najít na gamestudies, boardgamegeek, gamedev, theinspiracy nebo opět na gamasutře. Budete-li chtít více, nezbývá než začít nakupovat knihy z Ameriky. Ty s označením „game design theory“ totiž zpravidla ukrývají další spoustu herních vzorů.

Komentáře jsou uzavřeny.