Nedávno proběhlo první konání intenzivního kurzu Game Industry a zájem o účast byl vskutku velký. Nabídl účastníkům řadu přednášek a praktických workshopů z mnoha oblastí herního vývoje a byl skutečně inspirativním jak pro ostřílené veterány, tak pro začínající nadšence. Pokud jste se tohoto kurzu nezúčastnili a chtěli byste se o něm dozvědět více, nemusíte zoufat, přinášíme vám report toho nejzajímavějšího, co se na něm událo.


Zastřešený takovými společnostmi jako 2K Czech, Dreadlocks Ltd. a České Hry o.s., a oddanou vizí českého vývojáře Jana Jirkovského se uskutečnil kurz game designu Game Industry Academy v průběhu dvou víkendů 16.-17.3 a 6.-7.4., který sestával z přednášek a workshopů vedených lidmi z branže a  specialisty z akademické půdy se zaměřením na hry. V drtivé většině se jednalo o spoluautory publikací Game Industry a přednášejících z Game Developer Session.

Každý den kurzu byl rozdělen na dvě části. Dopolední blok sestával z převážně teoretického náhledu na herní tématiku a psychologii her, odpolední blok pak probíral praktickou aplikaci herního designu v různých jeho formách.

První část tedy začínala hutnými přednáškami Mgr. Ondřeje Hrabce z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy, jež se dotýkaly her z různých pohledů psychologie. Ondřej Hrabec během svých čtyř devadesátiminutovek prošel základní otázky toho, co vůbec hra je, a to ze strany ludologů, behaviorálních a analytických psychologů i nejslavnějších herních designérů. Vždy probíral rozdíly i podobnosti těchto mnohdy protichůdných názorů. Dále zazněla témata jako motivace hráče, jeho učení, odměňování či trestání, a na řadu přišla i narativní psychologie a způsoby aplikace archetypů při tvorbě příběhů a herních postav. Zajímavým poučením pro přítomné byl například rozbor různých učebních křívek na několika herních vzorcích a uvědomění, že učební proces hráče není pouze záležitostí herního tutoríálu, ale celé hry. Mgr. Hrabec je schopným přednášejícím, který si dokáže udržet pozornost publika a svojí informační hustotou dokázaly jeho přednášky nastartovat mozky snad všech, mnohdy ještě rozespalých, účastníků.

Krátce poté následovaly přednášky Mgr. Zuzany Marie Kostićové, PhD., religionistky z Filozofické fakulty UK, jež se zabývá celou řadou humanitních a sociologických témat ve spojení s hrami (věková a genderová struktura hráčské komunity, hry a nová média, rituály a náboženství ve hrách atp.). Ve svých předáškách se Zuzana Kostićová probírala mnohými tématy – od těch více prakticky uplatnitelých jako jsou herní preference a rozdíly hráčů různých věků či pohlaví či rozbor Campbellova hrdinského monomýtu, až po ty převážně teoretické, jako je vzájemné ovlivňování her s realitou, nebo pochopení problematiky rituálu a jeho podobností s hraním her. Například uvědomění zásadního rozdílu mezi mužskými a ženskými hráči, nikoliv však z hlediska preferovaných žánrů, ale z hlediska veřejné otevřenosti ke své zálibě, bylo pro většinu přítomných něčím novým. Za svoji osobu musím říct, že tyto přednášky mi přišly z celého kurzu nejzajímavější, jak svým obsahem, tak díky tomu, že Zuzana Kostićová je skvělá přednášející, schopná svým projevem nejen zaujmout své publikum, ale také jej donutit uvažovat o probírané problematice.

Přednášky dopoledního bloku tedy sloužily více jako zdroje informací a náhledů na hry, jejich účel a tvorbu, než jako přesné poučky. To byl ostatně také záměr pořadatelů  – rozšířit obzory přítomných účastníků a pomoci jim dívat se na hry i z jiných pohledů, než které dosud používali.

Po obědové pauze, při které byli lektoři více než ochotní dále probírat svá témata s jednotlivými zvědavými účastníky, následoval odpolední blok. Ten začínal přednáškami Jiřího Zlatohlávka, herního designéra z Bohemia Interactive. Probral zejména praktickou aplikaci a druhy herních mechanik, otázky toho, co ve hrách vytváří zábavu pro různé druhy hráčů, herní design i mimo videohry (deskové hry, larpy, ARG, gamifikace) a také způsoby práce s klientem či zadavatelem (např. nadřízený v práci). Jednotlivá témata často doplňoval zkušenostmi z vlastních projektů, a to jak úspěchy, tak neúspěchy. Kupříkladu téma nepříliš povedeného projektu gamifikace českého muzea rozpoutalo mezi přítomnými vášnivé debaty ve snaze o nalezení alternativního řešení.

Přednášky/workshopy veterána české herní scény Jarka Koláře – aktuálně level designéra z 2K Czech, které následovaly, byly ze všech asi nejpraktičtější. Jarek Kolář v nich postupně probral základní postupy při předprodukci a produkci levelů, narativní možnosti v level designu, a také praktické poznatky z procesu level designu během vývoje celé hry. V průběhu těchto workshopů měli účastníci nejvíce prostoru prodiskutovat vlastní názory a jejich aplikace, zejména v případě papírového level designu, kdy všichni mohli dát prostor své kreativitě. Omezený čas, který měl Jarek k dispozici, ovšem místy zabraňoval dostatečně podrobnému pohledu na daná témata. V budoucích opakováních Intenzivního kurzu game designu by se tedy dle mého názoru hodilo dát Jarkovi Kolářovi více prostoru.

První sobotní večer byl dále obohacen o přednášku Jana Jirkovského o možnostech a způsobech tvorby herních světů, zdrojích inspirace a informací pro world design. Nakousl tak i problémy, s jakými by se designér při své práci mohl setkat. Velký důraz kladl na to, že žádné znalosti z nebe nepadají a studium her je sice důležité, ale každý herní designér by se měl zajímat i o jiná témata, jako třeba historie, umění, psychologie, filozofie, antropologie a mnoho dalších. Právě v nich lze nalést největší inspiraci.

Další sobotní večer pak poctil svojí přítomností Stefan Durmek, herní designér z Disney Mobile a spoluautor Gamedesign.cz. Ten vedl workshop na téma MDA framework (Mechanics, Dynamics, Aesthetics), který byl zajímavý a užitečný snad pro všechny zúčastněné, byť byl opět tlačen časovým pressem. Soustředil se na rozbor jedné vtipné karetní hry, hledání jejích nedostatků a následně kreativní proces pokusu zůčastněných tuto hru „opravit“. Některým se vedlo lépe, jiným hůře, ale zkušenost to byla cenná pro každého.

Společné sobotní návštěvy blízkého lokálu po skončení přednášek pak návštěvníkům poskytly volnější atmosféru pro interakci, vstřebání projednávaných témat a osobní seznámení jak mezi sebou, tak s jednotlivými lektory.

Celkově vzato považuji první ročník Intenzivního kurzu game designu pod hlavičkou Game Industry Academy za úspěšný. Účastníkům poskytl spoustu informací, náhledů, zkušeností a otázek k zamyšlení (často doprovázených užitečnými handouty z přednášek). Stejně jako každý nový kurz, měl i tento své problémy, ale ty se vyskytovaly spíše ve věcech časového harmonogramu a v technických maličkostech, což se pořadatelé do budoucna jistě pokusí napravit.

Těm z vás, kdo uvažujete nad herním designem, nebo možná pracujete na nějakém svém projektu, může tento kurz být zdrojem cenných zkušeností, a těm z vás, kdo už se v prostředí vývoje her nějakou dobu pohybujete, může zase pomoci spatřit jiné pohledy na svůj obor, než se kterými se obvykle setkáváte. K opakování tohoto kurzu, stejně jako dalších kurzů které pod GIA probíhaly (Unity, herní scénáristika) a některých zcela nových (herní grafika, management), má dojít už tuto zimu, takže, pokud vás informace ohledně jeho průběhu zaujaly, pečlivě tento projekt sledujte.

Facebook Game Industry

Autor: Marek Andráši

Foto: Anna Červinková, http://www.annacervinkova.com/

 

 

Odpovědi k “Report z Game Industry Academy – Intenzivního kurzu game designu”
  1. Marku, díky za opravdu hezký report a gratuluji ti k prvnímu článku na gamedesign.cz
    A Herly, tobě díky za editaci.

  2. [...] kurzu game designu od jednoho z návštěvníků, Marka Andrášiho, si můžete přečíst ZDE. Game Industry Academy otevírá své brány i letos a zbývá jen posledních pár dní. [...]

  3.  
Zanechej komentář

K zanechání komentáře ke článku musíte být přihlášen. Přihlásit »