Přestože tyhle otázky nejspíš nefigurují na špici důvodů, kvůli kterým chcete design her dělat (děláte), bylo by pokrytecké tvrdit, že odpověď na ně vás nebude zajímat. Kromě věcí, o kterých není nutno mluvit, představují peníze Vaše možnosti se v oboru dále realizovat. Budete-li se chtít setkávat s developery na zahraničních happeninzích, účastnit se workshopů a kupovat si literaturu, o které česká knihupectví nikdy neslyšela, budete muset povětšinou obracet vlastní kapsu. Obecně lze říci, že kreativní profese bývají dobře placené, i zde však záleží na Vaší předchozí zkušenosti, jménu a prokazatelných schopnostech.

Než se pustím do konkrétních částek, musím všechny budoucí designery netrpělivě přešlapující na startovní čáře své prefesní dráhy upozornit, že prvních pár set metrů to bude samý klacek a střep. Jak už jsem zmínil v jedné z předchozích úvah, toužíte-li navrhovat AAA hry, začlenění se do prvního vývojového týmu Vás nejspíš dovede k pozici junior level designera. Znám hodně game designerů, kteří tento krok přeskočili, ale troufám si tvrdit, že těm zakázku na AAA jen tak někdo nedá. Když se podíváte na předpoklady uchazeče o pozici game designera u společností vyvíjejících tripleA, v řádku experience většinou najdete právě „at least one AAA game“. Po dvou až třech letech tvrdé práce z Vás bude Senior Level Designer. V tu chvíli už máte pro developery úplně jinou hodnotu. Začnou Vám konečně naslouchat. Ví, že už nejste ten horlivý chrlič nápadů, ale na základě svých předchozích omylů dokážete dělit zrno od plev, tedy navrhovat věci, které mají skutečně hlavu a patu a technická proveditelnost stojí alespoň za diskuzi.

Další roky Vás mohou vést různými směry. Nejeden designer zůstal u navrhování „úrovní“ a není divu – je to opravdu skvělá profese, zvláště když Vám lidé neustále nedýchají za krk. Skutečná hra Vám de facto vzniká pod rukama, Vy jste ten „Bůh“, který ji kromě mechanik vdechne i atmosféru. Ani tehdy se vlak Vaši kariéry neocitá v poslední stanici – příští zastávka Lead level designer, váže producent.

Senior level designer má také výborné předpoklady pro to stát se návrhářem hry – juniorem. A zde platí stejné období, tedy 2-3 roky, než z Vás bude senior. Odtud můžete mířit na možnost stát se výkonným producentem svého vlastního návrhu. To už se ocitáme na vrcholu. Vrcholu, který znamená, že hra bude „Vaše dítě“. Tým designerů, grafiků, animátrů (atd, atd) Vám bude předkládat výsledky realizace Vašeho návrhu a vy je budete „jen usměrňovat.“ Uvozovky jsou na místě. Je to hodně náročná práce.

Podle statistických informací uvolněných esou platí americká studia 43000 dolarů ročně (cca 72000Kč/měs) junior designerům se zkušeností pod 3 roky, 55000 dolarů ročně (asi 92000Kč/měs) senior designerům (3-6let) a 69000 dolarů ročně (asi 115 000Kč/měs) veteránům se zkušeností nad šest let. Lead designer si potom příjde na 72000 – 92000 dolarů ročně (asi 120000Kč – 155000Kč/měs.) Čísla platí pro předchozí rok, takže je pravděpodobné, že částkami mezitím trochu zahýbala krize.

Zbývající počty jsou poměrně jednoduché. Abychom se dostali na částky vyplácené silnými evropskými týmy, musíme dělit dvakrát, pro platy ryze českých pak třikrát. Ti s odvoláním na ekonomickou krizi a hlavně pak na nemožnost soupeřit s movitými zahraničními studii rádi tlačí růst platů u svých zaměstnanců dolů a tím pádem oddalují i jejich pracovní postup jak jen to je možné. Nečiní tak se záměrem Vás brzdit v rozletu. Nikoliv – jednají prostě jen ekonomicky – snaží se přežít. Vývoj hry, kterou potom nabízí distributorům, si financují sami. Vizionářský investor, který vloží x miliónů do slibů podložených nevalným českým (Czechoslovakia? Oh yea, it’s somewhere in russian block, isn’t it? ) prototypem, se hledá vážně těžko. To, že zajímavější nabídky dostanete od developerů se zahraničním kapitálem (byť působících v ČR) je prostě smutným faktem. Na druhou stranu česká studia Vám, jako začínajícímu designerovi, spíše dají šanci, „uchopí Vás „za ručičku, ukáží svět.“ A ne ledajaký. Některé ryze tuzemské počiny (špičky ledovce: Mafia, Operation Flashpoint“) dosahují světové úrovně. Zkušenost z vývoje takových počinů je proto navíc k nezaplacení.

Závěrem bych ještě rád upozornil na jeden faktor posunující Vás vpřed jak profesně, tak finančně. Je jím Vaše portfolio, Váš kredit. Existuje mnoho způsobů, jak jej neustále zvyšovat, a to i v případě, že jste k dannému vývojáři vázán zaměstnaneckou smlouvou opatřenou běžnými dohodami – samozřejmě bez toho aniž byste je porušili. Ale o tom třeba někdy příště.

Komentáře jsou uzavřeny.